MNAC MNAC

Josep Llorens Artigas (1892-1980) és considerat un dels grans ceramistes de l’Europa del segle XX. Artigas signava les seves ceràmiques, a vegades fins i tot les batejava amb noms poètics i suggerents, i va recórrer a formes universals i atemporals, sempre amb colors diferents i originals. La trajectòria en solitari d’Artigas, forjada als tallers de París, Barcelona i Gallifa, i la col·laboració amb artistes de renom com Raoul Dufy i Joan Miró, va ser reconeguda als principals museus i sales d’exposicions del món.

La forma és el suport de l’esmalt, i és a l’esmalt on xifro tota la meva capacitat creativa

Josep Llorens Artigas

El pinyol d’urani: una obra excepcional de Josep Llorens Artigas

 

Aquest gerro, creat entre 1949 i 1950 per Josep Llorens Artigas al seu taller de Barcelona, és una peça única. Documentat amb gran precisió, sabem que va ser exposat el març de 1951 a les Galeries Laietanes.

El gerro destaca pel seu color groc, obtingut amb òxid d’urani, un material rar, car i extremadament difícil de dominar amb els forns de llenya tradicionals. Per preservar la tonalitat vibrant, va ser cuit amb molta cura a alta temperatura (1.280 graus) en una cambra hermètica que evitava el contacte amb la flama i el fum, elements que haurien degradat el color. Aquest groc, gairebé inèdit en l’obra d’Artigas, reflecteix la seva habilitat per crear esmalts únics i irrepetibles, utilitzant combinacions complexes d’elements químics naturals.

Més enllà del color, la peça destaca per la seva forma esvelta, neta i harmònica, que emfasitza l’elegància essencial de l’artista. Aquest gerro, amb el seu groc vibrant i forma estilitzada, representa una obra mestra que encapsula l’essència de l’art de Llorens Artigas, tant en termes tècnics com conceptuals, i esdevé un testimoni únic de la seva trajectòria en el context artístic de la postguerra.

Tanmateix, poques vegades el groc d’aquest gerro, difícil d’assolir perquè està fet amb òxid d’urani, un material car que, al mateix temps, és molt difícil de dominar amb els forns de llenya. Obtenir aquesta tonalitat requeria coure la peça amb molta cura en una cambra hermètica sense contacte amb la flama ni amb el fum, que esvairia la tonalitat groga per convertir-la en gris. Es coneixen molt poques peces d’Artigas amb el groc d’urani, “un groc amb ànima”, i cap d’aquestes proporcions i harmonia.

Gaudiu d’aquesta peça excepcional en 3D

Memòries de Josep Llorens Artigas, de Ricard Bru

Memòries de Josep Llorens Artigas, de Ricard Bru

Catàleg de l’exposició “Hamada/Artigas. Els colors del foc”

Catàleg de l’exposició “Hamada/Artigas. Els colors del foc”

Mas el Racó, art i natura

Mas el Racó, art i natura

Josep Llorens Artigas, la ceràmica d’Art

Josep Llorens Artigas, la ceràmica d’Art