Strappo, de Mar Arza
La proposta de Mar Arza parteix d’una pregunta essencial: és possible eliminar les estructures patriarcals que, de manera sovint inadvertida, condicionen les nostres formes de viure?
El projecte s’inspira en la tècnica de l’strappo, que ha permès conservar la valuosa col·lecció de pintura mural romànica del Museu. Aquesta tècnica consisteix a adherir una tela fina amb cola soluble sobre les pintures murals per extreure’n la capa més superficial, que es traspassa a un altre suport. En una visita a les reserves del Museu, l’artista va descobrir les segones extraccions d’aquestes pintures: fragments menys coneguts, utilitzats per a l’estudi, que presenten una aparença matèrica, fragmentada i evocadora. Recorden pells seques amb taques desdibuixades, en molts casos totalment abstractes. Davant aquesta imatge, Arza traça un paral·lel entre les capes pictòriques que s’extreuen i les capes simbòliques del sistema patriarcal que cal desmuntar. La seva investigació connecta amb reflexions prèvies entorn de la necessitat de fer visibles les violències estructurals i de generar accions que contribueixin a la seva eradicació.
La dificultat es fa evident. Mar Arza ens convida a pensar: quantes capes més caldrà extreure per neutralitzar, de manera efectiva, la seva presència?